onsdag 10 augusti 2011

Mina 100 dagar med LCHF

Jag har testat en massa dieter. Mest för att hålla min vikt under kontroll och även för att gå ner några kilon. Resultatet har varit varierande. Vissa dieter har fungerat bra just i stunden. Jag har gått ner i vikt men sen haft svårt att hålla vikten. Efter några veckor eller månader har jag haft många av de förlorade kilona tillbaka. Andra dieter har inte fungerat alls.

LCHF prövade jag lite halvintresserat förra vintern. Jag hade haft en veckas diet med Nutrilet och resultatet var en viktminskning på 100 gram. Jag var frustrerad. Efter att ha druckit pulversmakande drycker i 7 dagar längtade jag efter något att tugga på. Kött hade jag verkligen saknat. LCHF verkade vara svaret på mina drömmar.

Resultatet var några kilos viktminskning på kort tid, men tyvärr var det svårt att fullfölja dieten med det jobb jag har. Jag var på resande fot ca 50% av månaden, och då var det svårt att undvika kolhydrater. Dessutom var jag inte så påläst utan dieten var väl mera en blandning av LCHF, Atkins och mina egna variationer.

Nu ska jag göra ett nytt försök. Nu är jag mera påläst och definitivt mera motiverad. Målet denna gång är dock inte själva viktminskningen. I stället söker jag en ny livskvalitet utan bantning och självsvält. Jag hoppas hitta en diet som jag kan må bra av utan att pina min kropp. Det vill säga, kunna njuta av mat och samtidigt hålla en stabil vikt som inte hoppar jo-jo från dag till dag.

För att själv hålla koll på min kost och mina kolhydrater och även min viktförändring, beslöt jag att blogga. Förutom dagens kost och veckans vikt kommer jag också att lägga upp goda recept jag hittat på nätet eller hittat på själv samt andra små vinkar och tips.

Jag har satt som mål att följa dieten så spartanskt som det är möjligt i 100 dagar. Det jag anser som ett minimum för att ge kropen chansen att visa sin mottaglighet.

Här kan ni följa med hur det lyckats.


4 kommentarer:

  1. Så kul att du börjat med LCHF! Det har jag faktiskt ätit i 3 år nu! Jag tror inte att jag berättat om min LCHF-blogg ens, men en sån har jag, men massor av recept!
    Du är nog mera avancerad än mej med kolhydratuträkningarna. Jag följer Skaldemans principer att man inte behöver väga eller räkna något, men så äter jag inte LCHF för att gå ner i vikt utan för att må bra. Vill man gå ner i vikt kan det nog hända att man ska vara mera nogrann.
    Lycka till med dieten, du ska se att det blir bra det här! :)

    SvaraRadera
  2. Hej. Jag har av o an ätit LCHF med olika resultat. Nu har jag lärt mig att jag är väldigt kolhydratkänslig och borde hålla mig på 20gram kolhydrater per dag för att gå ner i vikt. Jag har ätit alldeles för mycket mjölkprodukter, ost osv. Så nu gör jag ett nytt försök när jag ändå ska studera i Vörå ett år och kan göra min egen mat där. Jag ska hålla mig till mer fett för att hållas mätt och dra ner på mjölkprodukter ordentligt i början. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag äter GI- mat och har tappat 13 kilo. Det är fantastiskt att kunna äta sig proppmätt på allt som är gott och må så bra. Din metod fungerar helt säkert lika bra.
    Jag har hittat en ny livsstil.
    Kramisar

    SvaraRadera
  4. Marika: Jag kom faktiskt in på din blogg när jag letade på google efter nåt LCHF relaterat. Hann inte titta så noga just då, men kommer garanterat att gå in på nytt och titta på dina recept.

    Maria: Jag märkte också direkt att mjölkprodukter ska jag undvika. Jag har också satt som mål att försöka hålla mig under 20 gram. Blev faktiskt förvånad över hur mycket kolhydrater man stöter på överallt. Söker också fortafarande balansen i kosten.

    Lena: Skönt att du har hittat den rätta metoden för dig. Då är man motiverad och orkar fortsätta. För mig är det här ett experiment och jag har som mål att hålla på i 100 dagar och se vad som händer med min kropp. Men det verkar jätte intressant.

    SvaraRadera