tisdag 30 augusti 2011

Dag 21

Tre veckor fullt med LCHF. Till en del har kroppen börjat vänja sig men fortfarande kommer vissa bakslag, som igår med den ihållande huvudvärken. Den höll i sig tills jag gick och lade mig. Kände dock att jag började må bättre när jag fick i mig LCHF brödet. Kanske hade jag gått på för lite kolhydrater?

Hänt i veckan:
  • Ett par dagar med illamående och huvudvärk. Kan inte med säkerhet säga om det beror på LCHF eller på något annat.
  • Vissa dagar har det tagit emot att äta fett.
  • Kroppen skriker efter fibrer. Magen vägrar göra sitt arbete om den inte får arbetsverktyg. LCHF brödet fick fart på tarmarna.
  • Jag har experimenterat med ett par nya recept.
  • Vikten har minskat med 0,7 kg.

Här kommer ett jättegott recept på räkröra att sätta på LCHF-brödet.


Lisens räk och kräftröra

200 g räkor i lag
200 g kräftstjärtar i lag
2 hårdkokta ägg
en del äkta majonnäs
en del creme fraiche
en del smetana
ett par ordentliga skedar med Philadelphia ost, naturell
dill
citronpeppar

Så här gör jag:
  • kräftstjärtarna och räkorna hackas i bitar
  • blandas med de hackade hårdkokta äggen
  • rör ner majonnäs, creme fraiche och smetana i en mängd som gör att röran känns lämpligt tjock
  • kryddar med citronpeppar
  • klipper dill i små bitar som jag slutligen rör i


Gott att servera på LCHF bröd med ost och tomat

Frukost (3)
2 skivor LCHF bröd med räkröra och ost
kaffe utan mjölk

Lunch (1)
1 färsbiff
wok grönsaker
sallad

Middag (3)
2 skivor LCHF bröd med räkröra och ost

Totala mängden kolhydrater: 7

4 kommentarer:

  1. jag tror inte att man kan äta för lite kolisar, de behövs ju egentligen inte, vad jag förstått. De som säger att hjärnan behöver dem inser inte att hjärnan består till största delen av fett, och behöver alltså fett för att orka. Undrar om du druckit tillräckligt med vatten, 2-3 liter borde du ju få i dig dagligen. Detta att du upplever det som ett tryck i huvudet kan bero på vätskebrist. Släng i dig massor med vatten så går nog huvudvärken om!

    SvaraRadera
  2. Hej ,
    Det bröd du har här på bilden viket är det ? ser så gott ut när det är mörkt tycker jag ?

    MVH Elaine

    SvaraRadera
  3. Du har inte prövat med att slänga i en matsked hela linfrön i maten du äter? Det brukar fungera bra.

    SvaraRadera
  4. Elaine:
    Det är det bröd jag gjorde dag 1. Där finns receptet. Du kan gå direkt från länken under rubriken "Hänt i veckan" här uppe på sidan. Ett riktigt gott bröd faktiskt som håller bra i kylskåp. Själv skar jag brödet i färdiga skivor och frös ner några skivor i varje påse. Tog sen fram för varje dag.

    Catja:
    Bra tips - tack! Det ska jag testa med.

    SvaraRadera