onsdag 10 augusti 2011

Dag 0

(tisdagen den 9. augusti)

Jag har försökt förbereda mig väl inför starten. Det finns en massa bra information på nätet. Sidor jag själv läser är
LCHF.se som ger allmän information om dieten samt nyheter. Där finns också kostverktyget, där man kan lägga in sitt eget intag och få färdigt uträknade mängder av kolhydrater, fett och proteiner. Ett bra verktyg åtminstone i början, innan man lärt sig vad kosten innehåller. För att använda verktyget måste man dock vara registrerad medlem vilket kostar 69kr/mån.

LCHF recept är en sida fylld med recept anpassade för LCHF dieten samt en massa råd och tips för att komma igång. Där kan man också diskutera dieten med andra intresserade.

Fineli är en jättebra sida för att lista ut mängden av kolhydrater, fett och proteiner i olika livsmedel. Själv kommer jag att använda mig av denna sida när jag räknar ut mängden kolhydrater i min kost.

Inför starten inhandlade jag en del produkter som rekommenderades på en av sidorna. I min egen lista över produkter fanns bland annat:
  • Smör
  • Kokosfett
  • Grädde
  • Bacon
  • Keso
  • Linfrökross
  • Sesamfrön
  • Hasselnötter
  • Mandel
  • Fiberhusk
  • Creme Fraiche
  • Ägg
  • Philadelphia färskost
  • Tonfisk (i olja)
  • Makrill i tomatsås
Linfrön, hasselnötter, mandel och fiberhusk anskaffade jag främst för att göra ett HCLF bröd, eftersom brödet kommer att vara min akilleshäl. De övriga ingredienserna är främst för matlagning.

Fiberhusk är pulveriserade psylliumfröskal och naturligt glutenfritt. Det ska jag använda till bakning eftersom det ger brödet en "fuktigare" konsistens. Fiberhusk består till 85% av fibrer, vilket är bra för tarmarnas funktion. I affären hittade jag fiberhusk bland de glutenfria produkterna.

Linfrökross, sesamfrön, hasselnötter och mandel ska ersätta mjölet och ge smak på brödet.

För att kunna följa med min vikt under dessa 100 dagar vägde jag mig på morgonen. Vågen visade 58,8 kg. I fortsättningen kommer jag att väga mig fyra gånger i månaden, alltid samma datum: 7. 14. 21. och 28. varje månad.

Då var det dags. Startskottet har gått.



Förberedelserna är gjorda och produkterna inhandlade




5 kommentarer:

  1. märker att du köpt kokosfettet som vanligen säljs i affärerna. Detta använde jag också i början, men kom fram till att det var för raffinerat och använder nu kokosfett på burk, finns på City-Market åtminstone. Det är naturligt kokosfett från Sri Lanka och är gott i téet samt att smörja in kroppen med.Flera har sluppit onödig klåda sen de börjat ta kokosfett både in-och utvärtes. Man kan också hitta kokosfett på hälsohandeln, det finns en hel del att välja på. Jag använder det förstås också i matlagning, det ger en bra mättnad och smörjer lederna osv. Men köp ett ordentligt kokosfett nästa gång, rekommenderas!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Maria. Det ska jag tänka på när jag handlar nästa gång. Jag är ovan fortfarande när det gäller produkterna och får pröva mig fram. Tar därför mer en gärna emot tips.

    SvaraRadera
  3. Sälv använder jag Renee Voltaires eko-kokosfett och steker plättarna i :)) det härdar inte vid hög temp och är finfint!

    SvaraRadera
  4. Tant M: Ska kolla om det finns i våra butiker.

    SvaraRadera
  5. det finns massor av olika sorters kokosfett, en del utan smak av kokos o andra smakar o doftar ljuvligt. Det beror helt på vad du önskar dig, själv tycker jag om doften.

    SvaraRadera