tisdag 23 augusti 2011

Dag 14

Idag är det två veckor med LCHF. Jag har börjat vänja mig vid dieten och håller mig stenhårt till reglerna. Har inte fuskat en enda gång om man inte räknar den lök jag ibland sätter i maten. Inte helt godkänt men inte förkastligt heller eftersom det handlar om så små mängder jag får i mig. Och väldigt sällan.

Hänt i veckan:
  • kroppen har börjat vänja sig vid dieten. Huvudvärken har minskat.
  • Ibland har jag haft dagar när jag känt mig lite småhungrig. Åtgärdat det med en kopp kaffe, ett par skivor bacon eller något annat fett.
  • vikten har börjat röra på sig. -0,9 kg sen senaste vägning. Midjan är smalare berättar min byxlinning.
  • har ibland fått sug på sött när jag sett eller känt dofter. Men kroppen har inte påmint mig, bara sinnena.
  • har balanserat upp kosten så att fettet ordentlig överstiger kolhydrater och proteiner tillsammans.
  • har börjat dricka mera vatten. Försöker följa en god väns råd: ett glas vatten i timmen.
  • hittat nya recept

Jag är helt fascinerad av det jätte goda brödet på 2 minuter som jag hittade på LCHF recept. Tänk att man kan göra bröd i micron - på 2 minuter. Och det smakade dessutom helt underbart. Fluffigt och mjukt fast ganska tunnt. Eftersom jag inte hade mandelmjöl använde jag mandelpulver. Eller är det samma sak? Oberoende så fungerade det jätte bra.

Så här gjorde jag:
  • Vispade upp ett ägg så att det blev lite luftigt och pösigt.
  • Smälte smör som jag hällde ner i det vispade ägget
  • Rörde i 1 dl mandelpulver blandat med en gnutta salt
  • Hällde allt på en assiett och lade i micron på högsta effekt i 2 minuter.
Det färdiga brödet åt jag med smör och ost.


Ingredienserna till brödet

Smeten innan den var i micron

Efter micron


Sen var det bara att avnjuta.

Fråga: På LHCF rescept sidan om 2 minuters brödet hade någon frågat hur mycket kolhydrater det finns i mandelmjölet. Svaret var ca 13g. I det mandelpulver jag använde stod det 6,6g kolhydrater. Pratar vi trots allt om två olika produkter?

I såfall rekommenderar jag varmt mandelpulvret, eftersom kolhydratmängden är bara hälften av det i mjölet. Dessutom vägde 1dl ca 50g vilket betyder att brödet innehåller endast 3,3g i hela satsen.

Frukost (3,6)
2 minuters bröd med mycket smör och ost

Lunch (2,8)
Ostomelett på 4 ägg och 100g ost, 30%

Middag (10)
250g bondost
Kaffe med mjölk

Totala mängden kolhydrater: 16,4


6 kommentarer:

  1. Det måste jag testa, det ser jättegott ut, få se om jag lyckas hitta mandelpulver/mjöl bara...

    SvaraRadera
  2. Hittade din blogg idag. Jättekul att följa dina upplevelser. Det enda jag undrar över är om du verkligen behöver gå ner i vikt..hur kort är du eg om typ 50 kg är för mycket? ;o) Du vet väl att med LCHF går man UPP om kroppen tycker man behöver det?
    I övrigt tror jag ALLA mår bra av LCHF-kost så kör på, oavsett vikten =)
    Carola S

    SvaraRadera
  3. jag har ett mandelpulver av märket Sallinen där mängden kolisar per 100 gram är 19,9gram. Men på samma produkt av andra tillverkare så ser mängden helt annorlunda ut. Undrar varför...jag ska testa att steka brödet i stekpanna, tycker inte om mikrougn, ska se hur gott det blir.

    SvaraRadera
  4. Martina: Jag hitta mandelpulvret i en helt vanlig mataffär.

    Carola S: Jag är 160cm lång och idealvikten är runt 54. Så det är inte i främsta hand för vikten jag började LCHF. Det är så många som pratat om den och prövat, så jag ville testa ur min kropp svarar på den. Jag ville ju också hitta en bra kostbalans för att jag åtminstone inte ska gå upp i vikt och definitivt inte behöva svälta mig. Så, mina 100 dagar med LCHF är i första hand ett experiment. Och precis som du säger tror jag att den passar för alla, oberoende av vikt. Viktnedgångnen är ett välkommet bonus, eftersom jag lagt på mig en och annan sommar kilo. Men inte huvudsaken. Och i experimentet en egen del för att se om det händer viktförändringar även om man inte har så mycket överlopps.

    Maria: Ja, det där är en gåta för mig varför olika tillverkare har olika mängder kolisar i samma produkt. När jag var in på Fineli, så visade mandel 6,6g/100g. Lika som på mitt paket.

    SvaraRadera
  5. jag gjorde brödet igår i stekpanna, ytan blev krispig och brödet smakade gott. Prövade idag att ta hälften mandelmjöl och hälften sojamjöl, det blev också bra. Tror jag ska börja göra mig detta enkla men ack så goda och mättande bröd till kvällstéet eller när man annars är sugen på nåt..

    SvaraRadera
  6. Jag måste också testa på att steka det. Kan tänka mig att det blir jätte gott!

    SvaraRadera