lördag 13 augusti 2011

Dag 4

Igår när jag lade mig märkte jag att mina ben var svullna. Dom var tjocka som stockar och vaderna var hårda som sten. Undrar om jag ätit för mycket salt och samlat vätska. Både tonfisken och marinaden på köttet innehöll rätt mycket salt, för att inte tala om Halloumin. Undrar om någon haft samma symtom?

Undrar också om jag har lite obalans i min kost. Jag har inte varit så noga med att kolla varken fett eller proteiner, men jag har en känsla av att min kost består av mera proteiner än fett. Tyckte att jag läste någonstans att fettmängden skall överstiga proteinet och kolhydraterna tillsammans.

Funderade nämnligen på om proteinet, som har muskeluppbyggande effekt, kan leda till att vikten inte går ner utan stiger? Undrar om någon vet hur det verkligen är? Är tacksam för alla svar. Det ska bli spännande att ställa sig på vågen i morgon. Det känns nämnligen INTE som om jag har gått ner i vikt.

Idag har jag fuskat med maten. Har helt enkelt inte hunnit äta när det varit så bråttom. Trots det har jag inte varit hungrig. Hade känningar av huvudvärk tidigt på dagen, men det gav med sig. Idag är mina ben inte riktigt lika svullna som igår.

Frukost (6)
Omelett på 3 ägg och bacon
1 tomat
Kaffe med mjölk

Lunch: (0)
En kopp kaffe utan mjölk

Middag (0)
En burk tonfisk
Kaffe

Totala mängden kolhydrater: 6

4 kommentarer:

  1. Hmmm... Intressant fråga, men jag har inget svar... ;) Men halloumin är ju jättesalt faktiskt så det är väl inte omöjligt, men det brukar synas först i ansiktet och kännas på fingrarna om man samlat vätska, men det kanske är individuellt. Har du kollat på kolhydrater.ifokus.se ? Där finns massor av frågor och svar i ett forum.

    SvaraRadera
  2. Marika: Den sidan ska jag kolla in. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. nu minns jag inte de exakta proportionerna, men mycket fett ska du få i dig åtminstone, det är det som håller dig mätt samt förbränner fettet i kroppen. För mycket dagligt protein lagras som fett och blir då svårare att gå ner i vikt förstås. Så, mera fett åt folket!!

    SvaraRadera
  4. Maria: Jag kommer inte heller ihåg exakta proportioner, men jag har läst att fetthalten skall överstiga protein- och kolhydratmängden tillsammans. Ex. Äter jag 5% kolhydrater och 30% proteiner så skall fettet vara MINST 35%. Skulle då kunna tänka mig att fettets andel skall vara mer än hälften av kosten. Logiskt?

    SvaraRadera