onsdag 10 augusti 2011

Dag 1

Vaknade med huvudvärk, men fortfarande extremt motiverad för att starta min nya diet. Morgonmålet bestod av två muggar kaffe med mjölk samt en äggomelett med bacon.

För att kunna räkna ut mängden kolhydrater jag får i mig har jag gjort en excel tabell där jag skriver in produktens kolhydratinnehåll samt mängden jag ätit. Med formeln kolhydrater*mängd/100 får jag ut den mängd jag ätit.

Omeletten innehöll (total kolhydratmängd inom parentes):
Ett paket bacon á 140 gram (0,65)
3 ägg (0,9)
3 msk vispgrädde (1,35)
Svartpeppar

En tomat (3,5)

Till kaffet gick det åt 1 dl mjölk (4,8)

Kolhydrater totalt: 11,2 (gram)

Konstaterade omedelbart att mjölken ger höga kolhydratmängder. Enbart mjölken utgjorde nästan 43 % av de totala kolhydraterna jag satt i mig. Måste fundera på att antingen minska mjölkintaget eller byta ut mjölken mot någon annan produkt. Jag som älskar mjölk i kaffet!







Idag har jag bakat mitt första LCHF bröd. Receptet hittade jag på LCHF recept.se. Det blev faktiskt otroligt gott, åtminstone att äta det nybakt med riktigt smör! En (tunn) skiva motsvarar ca 1,1 g kolhydrater.

Recept på brödet:

Ingredienser:
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor

Torra ingredienserna finfördelade jag i mixern, så det blev "mjöl". Jag hade inga "brödkryddor" så jag tillsatte bara 2 tsk salt.

Därefter tillsatte jag:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Smeten blandade jag ihop och la i en brödform och gräddade 75 minuter i 175 grader. Första 60 minuterna hade jag i mitten av ugnen. Sista 15 i nedre delen av ugnen.


Supergott

Jag höll mig länge mätt på morgonens omelett. På eftermiddagen åt jag
  • en skiva bröd (utöver den jag smakt när brödet blev klart) (totalt 2,2)
  • drack två koppar kaffe. Nu med kokosmjölk i stället för lättmjölk. (1,5)

Ett par timmar efter att jag ätit brödet sjönk blodsockret snabbt och jag kände mig darrig och svag. Kan bero på att jag gått med huvudvärk hela dagen och ätit Panacod x 3. För att höja blodsockret åt jag en griskotlett, vilken inte hade några kolhydrater.

Dagens totala kolhydratmängd: 14,9


2 kommentarer:

  1. Prova med vispgrädde i maten :D Mer fett å mindre kolhydrater. Och sen kan man göra äggmjölk å ha i kaffet istället för grädde.

    SvaraRadera
  2. Jadå, vispgrädde är det som gäller. Inget annat duger. Äggmjölk har jag aldrig hört om men det ska jag ta och kolla upp.

    SvaraRadera