torsdag 25 augusti 2011

Dag 16

Jag håller mig allt längre mätt. Det leder till att det blir allt längre mellan målen. Jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt. Hur som helst försöker jag lyssna till kroppen vad den vill ha. Om jag är hungrig så äter jag - oberoende av klockslag. Tyvärr kan omständigheterna reglera intaget ibland. Men jag försöker kompensera med fettrikare kost om jag hoppat över nån måltid.

I dag testade jag ett nytt recept på köttfärsbiffar. Hela satsen innehåller ca 3 g kolhydrater.

Lisens köttfärsbiffar med bacon och feta

Ingredienser för 6 medelstora biffar
  • 400 g blandfärs
  • 100 g bacon
  • 50 g fetaost
  • 1/2 dl creme fraiche med smak, jag hade pestosmak
  • 1/2 dl vispgrädde
  • 1 ägg
  • en nypa salt
  • kryddor enligt behag. Jag använde svartpeppar, vitpeppar och köttfärskrydda.

  • Såhär gjorde jag:
    1. hackade bacon i små bitar
    2. blandade i färsen
    3. krossade fetaosten i handen och hällde i smeten
    4. tillsatte creme fraiche, grädde, ägg, salt och kryddor
    5. formade biffar och stekte i smör
    För att kunna ta vara på all fett som kom från bacon och färsen stekte jag ett par bitar halloumi och broccoli i fettet. Slutligen tillsatte jag en skvätt vispgrädde och en ordentlig matsked Philadelphia naturell ost samt skvätte i några droppar med glutenfri soija. Vispade om och lät stå en stund i pannan innan jag serverade såsen till biffen.

    Jättegott!


    Bacon skärs i små bitar


    Fetaosten krossas och alla ingredienser blandas


    Stek i panna med smör


    Broccoli och halloumin stekes i stekskyn från köttet


    Färdig att avnjutas



    Frukost (3)
    Ostomelett på 3 ägg och 100 g ost, 30%
    Kaffe med soijamjölk

    Middag -

    Lunch (3,5)
    3 färsbiffar med fetaost och bacon
    broccoli
    2 skivor halloumi

    Kvällsmål (3)
    Grönt te
    Bondost

    Totala mängden kolhydrater: 9,5

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar