söndag 28 augusti 2011

Dag 19

Ägg är den bästa lösningen när det inte finns tid för ingående matlagning. Jag gör äggomeletter i olika varianter. Snabbt och gott.

Idag blev det sen frukost och en sen lunch. Hade bara tid till att göra omelett. Lunchomeletten gjorde jag på salami och den höll jag mig mätt på till kvällen. Kände mig faktiskt mätt ännu vid läggdags så jag kunde helt enkelt inte äta något mera. Har för övrigt lite dålig aptit. Tror jag håller på att få höstinfluensan som raserar i trakten. Är hängig och väldigt trött. Skall köpa lite vitaminer i morgon så kanske jag klarar mig med blotta förskräckelsen.

Idag var det dags för vägning. Vågen visade på 56,7. Det vill säga en viktminskning på -0,7 kg på en vecka.

Här kommer receptet på min variant av baconomelett.

Lisens baconomelett med blåmögelost
3 ägg
3 msk vispgrädde
150 g bacon
blåmögelost efter egen smak
smör att steka i

Såhär gör jag:
  • plattan på högsta värme (min platta går från 1-6)
  • smöret får smälta medan jag hackar bacon i små bitar
  • baconbitarna fräses i smöret
  • ägg och grädde vispas ihop så mycket att det blir lite bubblor.
  • TA NER VÄRMEN PÅ PLATTAN TILL 3. Jätteviktigt för att omeletten inte skall brännas.
  • ägg- och gräddblandningen hälls över den stekta baconen och samtidigt rör jag om med vispeln för att fettet och bacon bitarna skall blandas med äggröran
  • tillsätt blåmögelost i små bitar enligt egen smak
  • låt omeletten stelna i ca 8-10 minuter
  • vik ihop och sätt på tallrik
  • avnjut med tomat och gurka

Bacon brynes i fett


Blanda ägg med vispgrädde. 1 msk för varje ägg


Vispa ihop ägg och grädde tills det blir lite bubblor


Kom ihåg att sänka värmen till hälften av maximi


Häll äggsmeten över den stekta bacon och rör om så att fettet i pannan blandas med ägget


Tillsätt riven blåmögelost


Vik ihop omeletten


Avnjut med gurka och tomat


Frukost (3)
Baconomelett

Sen lunch (3)
Omelett på salami

Totala mängden kolhydrater: 6

Vikt: 56,7 (-0,7)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar