söndag 21 augusti 2011

Dag 12

Läste en artikel om socker i Kolhydrater i fokus om sockrets skadeverkan på kroppen. Jag blev inte så lite förundrad. Javisst, socker är ett rätt nytt fenomen som vardagsprodukt. Kanske inte bland herrskapet men dock hos tjänstefolk. Går man tillbaka ett decennium så var socker en lyxprodukt för många, speciellt på landet. Ingen slit och släng produkt som alla hade råd med varje dag.

Jag kommer ihåg att min farmor berättade att barnen fick en liten bit socker ibland på söndag som klipptes från sockertoppen man köpt i lösvikt. Det fanns karameller , men de var för dyra för att man skulle skämma bort barnen med sån onödig lyx. Kanske var det bondebarnens räddning. Det ka jag tänka mig när jag ser på nedanstående lista över kolhydraternas negativa effekter:
  • Socker kan försvaga immunförsvaret.
  • Socker kan orsaka dåsighet och nedsatt aktivitet hos vissa barn.
  • Socker bidrar till sämre motstånd mot infektioner av bakterier.
  • Socker kan orsaka njurskador.
  • Socker kan leda till cancer i brösten, underlivet och prostatan.
  • Socker kan försämra synen.
  • Socker kan orsaka hypoglycemi.
  • Socker kan påskynda åldrandet och orsaka rynkor och grått hår.
  • Socker orsakar övervikt och fetma.
  • Socker kan leda till tandlossning.
  • Socker kan hämna tillväxthormon.
  • Socker höjer kolesterolhalten.
  • Socker bidrar till uppkomsten av diabetes.
  • Socker kan orsaka hjärt- kärlsjukdomar.
  • Socker kan orsaka grå starr.
  • Socker kan orsaka åderförkalkning.
  • Socker sänker enzymernas förmåga att fungera.
  • Socker kan orsaka huvudvärk.
Själv har jag fått fördelat kolhydraterna rätt bra längs med dagen. Har konstaterat att det är väldigt svårt att hålla sig under 10g/dag. Känner att kosten blir lite för "tråkig" om jag undviker alla kolhydrater. I stället har jag försökt öka på fettet så att de rätta proportionerna bibehålls. Det har också gett effekt på vikten. En viktminskning på 0,9 kg den senaste veckan.

Frukost (3,4)
Omelett med bacon
Kaffe med soijamjölk

Lunch (3,5)
Kycklingsallad med grönsaker och fetaost
50g broccoli
2 skivor halloumi

Middag (4)
2 köttfärsbiffar
laxröra med créme fraiche
1 skiva LCHF bröd
Kaffe med mjölk

Totala mängden kolhydrater: 10,9

Vikt: 57,4 (-0,9)



Kycklingsallad med diverse tilltugg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar