tisdag 16 augusti 2011

Dag 7

Första veckan med LCHF är bakom mig och det har lyckats bra. Inga större problem att hålla dieten, även om kunskapen fortfarande lite haltar. En viss obalans har jag haft i dieten med allt för mycket proteiner och för lite fett.

Jag har kunnat konstatrera att det är svårt att hitta rikitgt fettrik mat idag. Hyllorna svämmar över av alla fettsnåla "Light"-produkter. Jag skulle göra min veckoinhandling och tänkte inte hitta Keso som innehöll mer fett än typ 1,5 %. Har stött på samma sak tidigare.

Hänt i veckan:
  • En hel del huvudvärk, som jag tror att till stor del berott på ändrad kost och ibland för lite.
  • Jag har lagt av med alla sötningsmedel
  • Fått mindre söttsug sedan jag ändrade kosten så att den innehöll betydligt mera fett.
  • Har inte behövt sätta salt i maten över huvudtaget, eftersom dom flesta produkterna innehållit så mycket salt i sig själva. Viktigt att försöka minska på saltet för att inte samla vätska i kroppen.
  • Har gått ner 0,5 kg
Idag gjorde jag min veckoinhandel. Handlade mat för över 120 euro, men den ska jag klara mig på en vecka. För att få variation i kosten har jag köpt mera fisk och broiler och minskat på köttet den här veckan. Har dock köpt ett stort paket salami. För att försäkra mig om att få så mycket fett som möjligt har jag köpt ost i olika former. Grönsaker har jag saknat så det hamnade med lite broccoli, tomater, gurka och kål i matkassen. Tänkte också testa soijadryck i stället för mjölk. Bara 1% kolhydrater jämfört med 4,9 i den mjölk jag använt.

Det blev en hel massa produkter.


Frukost (7)
Omelett på 3 ägg, 3 msk grädde, 100g riven ost (30%) samt ca 20g blåmögelost.
1/2 tomat

Lunch (2,4):
Kaffe med mjölk

Middag (4,7):
1/2 broiler med skinn
3 skivor halloumi
1,5 stor champinjon stekt i mycket smör
1/2 lök stekt med champinjonerna

Totala mängden kolhydrater: ca 14



Champinjoner med halloumi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar