onsdag 21 september 2011

Dag 40-43

Det är verkligen jobbigt att hålla en diet när man inte själv kan påverka matlistan. Det blir lite skralt med maten. För att tillgodose mig det fett jag behöver, har jag börjat sätta en stor klick med smör i allt jag äter. Ibland har jag haft tillgång till grädde och då hällt i en skvätt. Det har fungerat rätt bra och jag har kunnat hålla hungern borta, men mängden mat har blivit ganska liten.

Jag har fått myrkrypningar i benen. Kan det bero på brist av något näringsämne eller antioxidanter? Någon som vet? Läste i nätet att bristen på vitamin B12 kan leda till myrkrypningar, men att man tillgodoser sig vitaminen från animaliska livsmedel så som kött, fisk och ägg. Det är ju det jag äter allra mest. Får inte det att gå ihop. Kanske det bara beror på stress. Har känt det ett par kvällar vid läggdags.

Har fortfarande inte fuskat med dieten, även om det varit riktigt kämpig ibland på grund av den ringa tillgången av passande livsmedel. Då har jag tagit till det sista halmstrået och brett smör på ost. Det fungerar faktiskt som hungerdämpare.

Friska tag mot en ny dag. Snart (på lördag) åker jag hem och får göra min egen mat.

5 kommentarer:

  1. kanske vore det bra med lite extra magnesium? Det är en viktig mineral som lugnar, är bra för musklerna överlag. Vi har oftast ett underskott på magnesium och för mycket kalcium. Värt att prövas!

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte också på magnesium, men googlade och hittade också att det kan bero på B12-vitaminbrist. Sen kom jag på att när jag sist köpte magnesium såg jag att det fanns många sorter som hade B12-vitamin i kombination med magnesium. Testa med vitamintillskott! Själv äter jag magnesium för att inte ha sendrag.

    SvaraRadera
  3. Håller med ovanstående kommentarer. Jag hade själv detta problem men körde med magnesiumtillskott och då försvann det.

    Tänkte bara säga att det är viktigt att du äter tillräckligt med mat och blir mätt. Sen det här med fett är att det ska vara lagom och ersätta kolhydraterna. Många (inkl jag) trodde att man behövde överdriva fettet men det behövs normalt inte.

    SvaraRadera
  4. Förresten! Magnesium är ju bra mot migrän!!!

    SvaraRadera
  5. Maria: Magnesium har jag inte tänkt på. Det ska jag absolut pröva.

    Sofie: Ja, du har rätt, man ska äta sig mätt och det har jag alla möjligheter till. Men när proportionerna på fett kontra proteiner/kolhydrater blir just i motsatt riktning vad som rekommenderas för LCHF (fettets mängd skall överstiga proteinerna och kolhydraterna tillsammans) så blir det inte bra. Det känner jag ju av för att jag hela tiden känner mig småhungrig för att fett mängden varit så extremt liten. Nu har jag fått i mig bra mycket mera fett och hålls genast mycket längre mätt och mår också bättre.

    Fisken Svea: Jag har ju lidit av flera migränanfall senaste tiden. Då tyder det på att det kan vara magnesium som är boven. Tusen tack för tipset.

    SvaraRadera