söndag 11 september 2011

Dag 31 - 33

Ett par dåliga dagar med migrän och allmän trötthet. Ingen höjdare precis. Idag har det varit en bättre dag och jag har gjort en soppa som var helt suverän. Här kommer receptet av Guggis:

Guggis köttfärssoppa med fetaostkräm 4 portioner
500-600 gr nötfärs/lammfärs/blandfärs
2 msk smör
1 zucchini
1 gul paprika
1 röd paprika
4 msk tomatpuré
1 msk paprikapulver
1 tsk spiskummin (skippade jag!)
1 tsk chilipulver
2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
salt & peppar

Fetaostkräm
150 gr fetaost (smulas!)
2 dl creme fraiche
1 citron
salt & peppar

Gör så här:

1. Fräs färsen i smör. Skär zucchini och paprika i biter och låt fräsa med.
2. Blanda ner tomatpuré, kryddor, riven eller pressad vitlök och krossade tomater. Låt puttra i ca 10 minuter.
3. Späd med vatten till önskad konsistens och smaka av med salt & peppar.
4. Blanda fetaost och creme fraiche. Riv skalet av citronen och blanda ner. Smaka av med salt & peppar.

Grönsaker kan man ändra efter årstider, tillgång och smak.
Fetaostkrämen klickar du i soppan och njuter av måltiden =)

Jag lämnade bort paprikan och satte i en förpackning med bacon i stället, som jag stekte tillsammans med köttfärsen. I stället för vatten hällde jag i 2 dl vispgrädde. Köttfärsen lät jag vara lite klimpig i stället för att göra den "grynig". Kryddor jag använde var ingefära, malen kryddpeppar, köttfärskrydda och lite salt.


4 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den =)
    Nästa gång ska jag också tillsätta grädde, då blir den säkert ännu godare!

    SvaraRadera
  2. Oh ja, Guggis. Den var helt underbar. Den kommer att bli min favoritsoppa. Lätt och snabb att göra. Mums!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag också testat soppan och den var verkligen god! Jag kryddade enligt receptet och det blev HOT men GOTT! Sonen som gillar starkt kryddad mat var nöjd han också. =)

    SvaraRadera
  4. Är det förresten okej att jag länkar till din blogg?

    SvaraRadera