fredag 21 oktober 2011

Dag 59-73

Varierande framgång med LCHF. Det är helt otroligt svårt att följan en speciell diet när man inte själv kan bestämma och styra över råvarorna. Hemma har jag absolut inget problem. Känner att LCHF är min grej till 100%. Men när jag åker på jobb så är det mycket jobbigare. Dessutom verkar omgivningen också ta stress av att jag inte känner för att äta tonfisk i vatten och Keso varje dag. Jag blir den där besvärliga personen som vill ha fett när alla andra vill ha fettfritt. Blir erbjuden sallad när jag berättar att jag inte äter kolhydrater. Man snyrper på näsan när jag ber att få veta vad som maten innehåller. I längden blir det tungt.

Värst var det när jag var på resa till Skottland. Kvällen innan, på hotellet, fanns det ingenting att äta till kvällsbit som inte kom tillsammans med bröd. Jag var enormt hungrig och var tvungen att fuska. Åt ett triangelbröd med den påföljden att min mage svällde upp och jag fick magvärk som heter duga. Halva flygresan låg jag och försökte övervinna magvärken. På kvällen hade det lättat men jag lärde mig att låta bli att äta bröd.

På de flesta ställen fanns det produkter på menyn som innehöll fett. Jag bad att få byta ut typ potatis mot grönsaker och att dom lämnade bort allt som innehöll kolhydrater. På ett av matställena fanns en frukostmeny som innehöll både bacon, äggröra, lax, blodpalt, frukostbröd med mera. Det såg lovande ut. Jag bad att få en tallrik som inte innehöll kolhydrater. När min portion kom fanns det kvar på tallriken en ynka liten bit bacon, ett ägg och tre bitar gravad lax. Men priset var samma som för hela menyn. Liknande saker hände på alla ställen där man valde vilka delar av protionen man ville ha. Man betalade ändå för hela. Ibland lovade dom att sätta mera sallad eller laxbitar i stället men det hände aldrig eller så var deras grundportioner väldigt ynkliga.

Jag har haft jätte mycket huvudvärk den senaste tiden. Samtidigt har jag samlat på mig en massa vätska och på kvällen har mina vrister varit jätte uppsvullna. På grund av huvudvärken och resan har jag också varit tvungen att se till att jag fått i mig tillräckligt med föda för att inte förvärra huvudvärken och för att orka. En dag måste jag helt enkelt äta lite ris för att få i mig tillräckligt. Har alltså fuskat tre gånger redan av de 73 dagar jag hållit på. Inte bra alls.


För den här portionen fick jag betala 6,95 engelska pund


1 kommentar:

  1. mina kompisar som bor i London och äter LCHF har inga problem att hitta mat åt sig på restauranger, bäst variation får de tydligen på italienska restauranger, de äter ute flera ggr i veckan. Du hade lite otur i Skottland. Konstigt att det ska vara så svårt att få fetthaltig mat på jobbet, de får nog börja tänka om med tanke på att LCHF blir populärare.

    SvaraRadera